Er det verdt å bytte fra blybatterier til Lithium-batterier?
Er det verdt å bytte fra blybatterier til Lithium-batterier?
Enten du bor I bilen (Vanlifer) eller bare benytter bobilen/campingvogna innimellom, er det mange faktorer å vurdere rundt det elektriske opplegget. Et vanlig spørsmål er om det er verdt investeringen å bytte fra blybatterier til lithiumbatterier.
Camping- og bobil-markedet økte jevnt og trutt fra 2010-2017, før det skjøt fart igjen når pandemien vokste rundt i verden. Under kommer våre svar på spørsmål som camping-entusiaster og bobileiere har stilt oss.
Hvor mye koster litium-batterier?
La oss hoppe inn i det: Det er velkjent at lithiumbatterier har en vesentlig høyere innkjøpspris enn blybatterier. Prisene har nærmet seg en del de siste årene, men det er fortsatt en vesentlig forskjell i pris. Det er dessverre litt mindre kjent at lithiumbatterier har vist seg å være mer gunstige (også økonomisk sett) når man ser på kost-nytte effekten over litt tid. Spesielt om en tar med elementer som:
- Antall brukssykluser
- Byttekostnad
- Utnyttelse av batteriene
- Tiden det tar å lade opp batteriene
Selv om blybatterier koster mindre i innkjøp må de byttes ut vesentlig hyppigere (vanligvis varer et lithiumbatteri 4-8 ganger så lenge som et blybatteri, avhengig av bruksmønster). Lithiumbatteriene gir også ca 50% mer strøm, kan lades 4-5 ganger så raskt og veier ca halvparten så mye som blybatterier.
For å være mer spesifikk følger her et eksempel på ulike kostnader basert på ulike batteriteknologier:
Innsatsfaktor | Bly | AGM | Gel | LiFePO4 |
---|---|---|---|---|
Innkjøpspris | 2000 | 3000 | 3500 | 6000 |
Installasjonskost | 300 | 300 | 300 | 300 |
Vedlikeholdskost | 5000 | 500 | 500 | 0 |
Ladekost | 10000 | 10000 | 10000 | 9000 |
Byttekost (batterier) | 28000 | 60000 | 24500 | 0 |
Utbyttingskost | 4200 | 6000 | 2100 | 0 |
# utskiftninger | 14 | 20 | 7 | 0 |
# utladinger per batteri | 500 | 400 | 1000 | 4000 |
Totalkostnad | 45300 | 73800 | 38800 | 15300 |
Kost per utlading | 6 | 9 | 6 | 4 |
Hvor vanskelig er det å bytte ut et gammelt batteri med et LiFePO4-batteri?
De fleste LiFePO5-batteriene har samme formfaktor som tradisjonelle batterier med samme antall AH (amperetimer) (bare med lavere vekt). Så dermed blir jobben med å bytte enkel. PS sjekk alltid at det er plass nok med målene på batteriet!
Ofte kan annet utstyr også gjenbrukes, dersom du allerede har solceller på taket, spør oss gjerne så kommer vi med anbefalinger basert på akkurat ditt anlegg.
Er det noen sikkerhetsutfordringer med å bytte til LiFePO4-batterier?
Det er ingen sikkerhetsutfordringer ved å bytte til LiFePO4 batterier. Dette da alle våre batterier har en innebygd BMS (Battery Management System) som sørger for at batteriet ikke lades for fort eller for mye (og dermed utvikler for mye varme).
Batterier utviklet med de forrige generasjoners teknologi trenger utlufting da det kan dannes hydrogengass. Dette er ingen utfordring med LiFePO4-batterier, da de ikke danner hydrogengass.
Hvordan er LiFePO4-batterier i kulden?
Kulde kan redusere ytelsen til et batteri betydelig, og det kan skade gamle blybatterier permanent. I blybatterier reduseres normal ytelsen til 70-80% allerede ved 0 grader. LiFePO4 har til sammenligning 98-99% av ytelsen igjen. Dersom temperaturen faller ned til – 10 grader vil batteriet fortsatt ha igjen ca 80% av ytelsen. Det presiseres at dette gjelder temperaturen til batteriet, og dersom det står inne i bobilen/campingvogna/hytta og det er mennesker tilstede vil temperaturen normalt være høyere.
Når det gjelder ladning av batterier må en være varsom med å lade alle typer batterier under 0 grader da dette kan skade batteriets ytelse. Derfor har vi valgt å sette inn en lav-temperatur sensor som stopper ladningen når batteriet er under 0 grader, og starter opp igjen ladningen når temperaturen stiger.
Vil jeg spare mye vekt ved å gå over til LiFePO4-batterier?
Ja, et LiFePO4-batteri veier vanligvis 50-70 % av et tradisjonelt batteri. Dette kan utgjøre 10-14 kg mindre vekt per 100AH batteri, som kan frigjøre vekt til andre ting i en 3,5 tonns bobil og campingvogner som må begrense vekten. Drivstoff-forbruket vil også reduseres noe.